czwartek, 18 września 2025 01:01
Reklama

Inwestycja, która się zwraca: Dlaczego całkowity koszt posiadania (TCO) przemawia za bateriami Li-Ion

Decyzja o modernizacji floty wózków widłowych lub wymianie zużytych baterii to moment, w którym każdy menedżer staje przed fundamentalnym dylematem: wybrać sprawdzoną, tańszą w zakupie technologię kwasowo-ołowiową, czy postawić na nowoczesne, ale droższe na starcie baterie litowo-jonowe? Na pierwszy rzut oka, porównanie samych cen zakupu wyraźnie faworyzuje tradycyjne rozwiązania. Jednak inteligentne zarządzanie i myślenie długoterminowe wymagają szerszej perspektywy. Tą perspektywą jest analiza Całkowitego Kosztu Posiadania (TCO - Total Cost of Ownership), która ujawnia ukryte koszty i nieoczywiste zyski. W tym artykule udowodnimy, dlaczego TCO jest najważniejszym wskaźnikiem przy wyborze baterii i dlaczego to właśnie on sprawia, że inwestycja w technologię Li-Ion staje się jedną z najbardziej opłacalnych decyzji w nowoczesnej logistyce i przemyśle.
  • 14.07.2025 11:42
Inwestycja, która się zwraca: Dlaczego całkowity koszt posiadania (TCO) przemawia za bateriami Li-Ion

Poza ceną zakupu - co składa się na TCO?

Całkowity Koszt Posiadania to kompleksowa metoda oceny finansowej, która uwzględnia nie tylko cenę początkową, ale wszystkie koszty poniesione w całym cyklu życia produktu. W przypadku baterii trakcyjnej, analiza TCO demaskuje wiele kosztów, które w przypadku technologii kwasowo-ołowiowej są rozproszone, ukryte i często trudne do zliczenia, ale które sumarycznie stanowią ogromne obciążenie dla budżetu firmy. Główne składowe TCO, które należy wziąć pod lupę, to koszty energii, koszty konserwacji, koszty infrastruktury oraz koszty związane z wydajnością operacyjną.

Koszty energii, czyli ukryty pożeracz budżetu

Pierwszym i jednym z najważniejszych elementów TCO są bezpośrednie koszty zużywanej energii elektrycznej. Kluczowym parametrem jest tutaj sprawność energetyczna, czyli stosunek energii oddanej przez baterię do energii, którą trzeba było pobrać z sieci, aby ją naładować. W tym starciu technologia litowo-jonowa deklasuje swoją starszą konkurentkę.

Sprawność energetyczna baterii Li-Ion wynosi ponad 95%. Oznacza to, że z każdych 100 kWh pobranych z gniazdka, aż 95 kWh trafia do baterii i jest dostępne do pracy. W przypadku baterii kwasowo-ołowiowych sprawność ta oscyluje w granicach 80-85%. Pozostałe 15-20% energii jest bezpowrotnie marnowane, głównie w postaci ciepła wydzielanego podczas procesu ładowania. W skali jednego wózka może to wydawać się niewielką różnicą, ale przemnożone przez liczbę pojazdów we flocie i liczbę cykli ładowania w roku, te "znikające" kilowatogodziny przekładają się na tysiące złotych oszczędności rocznie na rachunkach za prąd na korzyść technologii Li-Ion.

Eliminacja kosztów związanych z konserwacją

Baterie kwasowo-ołowiowe wymagają regularnej i starannej obsługi. To kolejny ukryty koszt, na który składają się:

  • Czas pracy pracownika: Regularne sprawdzanie i uzupełnianie poziomu wody demineralizowanej w każdym ogniwie to czasochłonne zadanie.
  • Zakup wody demineralizowanej: Koszt, który w skali całej floty staje się zauważalny.
  • Ładowania wyrównawcze: Konieczność okresowego przeprowadzania specjalnych, długich cykli ładowania w celu wyrównania parametrów ogniw.
  • Czyszczenie i konserwacja: Utrzymywanie baterii w czystości, aby uniknąć prądów upływu.

Baterie litowo-jonowe są systemami całkowicie szczelnymi i bezobsługowymi. Nie wymagają dolewania wody, ładowań wyrównawczych ani żadnych innych regularnych czynności serwisowych. To oznacza całkowitą eliminację powyższych kosztów, zwolnienie pracowników do bardziej produktywnych zadań i wyeliminowanie ryzyka awarii spowodowanej błędem ludzkim podczas konserwacji.

Wydajność operacyjna jako mnożnik zysku

Największe, choć najtrudniejsze do bezpośredniego obliczenia, oszczędności płyną z radykalnej poprawy wydajności operacyjnej. Tutaj technologia Li-Ion wprowadza prawdziwą rewolucję.

  • Brak wymiany baterii: W pracy wielozmianowej baterie kwasowe wymagają wymiany na naładowany egzemplarz, co zajmuje od 15 do 30 minut. Ten czas to czysty przestój dla wózka i operatora. Bateria Li-Ion pracuje przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, eliminując potrzebę posiadania zapasowych baterii i czasochłonnych wymian.
  • Ładowanie okazyjne (Opportunity Charging): To największa przewaga Li-Ion. Baterię można, a nawet należy, doładowywać w trakcie każdej, nawet najkrótszej przerwy w pracy - przerwy na kawę, lunchu czy podczas zmiany zadania. Krótkie doładowania nie szkodzą jej żywotności. To oznacza, że wózek jest praktycznie zawsze gotowy do pracy, co maksymalizuje jego wykorzystanie.
  • Infrastruktura: Baterie kwasowe wymagają budowy drogich, specjalnie wentylowanych pomieszczeń - akumulatorowni. Baterie Li-Ion, jako systemy szczelne, można ładować w dowolnym miejscu hali, co pozwala zaoszczędzić cenną powierzchnię magazynową i uniknąć ogromnych kosztów inwestycyjnych.

Podsumowując, choć cena zakupu baterii litowo-jonowej jest wyższa, analiza TCO jednoznacznie pokazuje, że jest to inwestycja, która zwraca się z nawiązką. Niższe rachunki za prąd, brak kosztów konserwacji, eliminacja przestojów i oszczędność na infrastrukturze sprawiają, że w perspektywie 2-3 lat staje się ona rozwiązaniem znacznie tańszym i bardziej efektywnym. Dokładna analiza i kalkulacja TCO dla Państwa floty to pierwszy krok do optymalizacji. Zapraszamy do zapoznania się z naszą pełną ofertą, gdzie prezentujemy zaawansowane systemy zasilania, które redefiniują pojęcie efektywności: https://www.bater.pl/baterie-litowo-jonowe/.

 

Artykuł sponsorowany


Reklama
Komentarze
Autor komentarza: MaciejTreść komentarza: Ewidentnie podpalenia. To już któryś przypadek w tej okolicy...Data dodania komentarza: 2.08.2022, 10:44Źródło komentarza: W Pruszczu Gdańskim spłonęły przyczepy campingowe [zdjęcia]Autor komentarza: MTreść komentarza: Proszę o nagłaśnianie, przypomianie że maluch na rowerku, hulajnodze nie może jechać 20 metrów przed mamą z wózkiem rozmawiającą przez telefon. Dzieci do 10 roku życia także nie mogą bez opieki poruszać się po ciągach komunikacyjnych.Data dodania komentarza: 8.07.2022, 09:48Źródło komentarza: Co najczęściej zgłaszają mieszkańcy Pruszcza?Autor komentarza: Maciej.Treść komentarza: Cóż za piękna nowomowa. Bełkotliwy komunikat z którego trudno jest coś zrozumieć. Czy Pruszcz lub Trójmiasto ma jakiś szczególny problem z jakością powietrza? Nie. Ale takie hasła zawsze fajnie brzmią. Czyste powietrze.. a w praktyce kolejne obostrzenia, pewnie niedługo zabronią palić w kominku, jeździć dieslem i wprowadza strefę płatnego parkowania itp. Czyste powietrze - tak. Ideologiczny terror intelektualny - nie.Data dodania komentarza: 23.04.2022, 10:28Źródło komentarza: Pruszcz Gdański będzie miał lepsze powietrze?Autor komentarza: KarolTreść komentarza: Brawo! Pomyślności w pracy i bezpiecznych akcji.Data dodania komentarza: 22.03.2022, 12:48Źródło komentarza: Ślubowanie nowo przyjętych do służby funkcjonariuszyAutor komentarza: OlaTreść komentarza: Biedactwa. Dobrze, że są ludzie, którzy chcą i mogą im pomóc.Data dodania komentarza: 9.03.2022, 12:41Źródło komentarza: Ukraińskie zwierzęta też potrzebują pomocyAutor komentarza: czarnaTreść komentarza: O! Bym zapomniała!Data dodania komentarza: 16.02.2022, 11:54Źródło komentarza: 1 marca rusza rekrutacja do publicznych przedszkoli w Pruszczu Gdańskim
Reklama